Annonce

Annonce

Ansatte serverer smagsprøver i Grøn Irma på Østerbro

Søndag kan blive den helt store indkøbsdag for Irmas økologiglade kunder i januar, da kæden har besluttet at sænke priserne på 2400 økologiske varer med 20 pct på ugens sidste dag. Foto: Jakob Brandt

Lavere priser skal føre Irma tættere på økologisk milepæl

I et forsøg på at komme tættere på målet om 50 pct. økologi, skruer Irma op for det økologiske sortiment og markedsføringen, mens prisen for et hug nedad - men kun om søndagen.

Irma er uden sidestykke den mest ambitiøse dagligvarekæde i Danmark, når det gælder økologi. I efteråret lancerede Coop-kæden en strategi, som sigter mod at halvdelen af salget skal være økologisk i 2025, og for at komme tættere på det mål indfører Irma som en forsøgsordning i januar en ny søndagsrabat på 20 procent på alle kædens 2400 økologiske varer.

Samtidig bliver der løbende lanceret flere nye øko-produkter og skruet op for markedsføringen af økologi i Irmas 68 butikker, som gennem mange år har været dyrest med økologi i forhold til de øvrige dagligvarekæder i diverse pristester.

Men frem for primært at konkurrere på udvalg og kvalitet, vil Irma nu også konkurrere på prisen.

En stor satsning for Irma

Med 20 pct. rabat på alle 2.400 forskellige økologiske varer hver søndag i januar tester Irma, hvor meget så stor en rabat vil rykke på københavnernes lyst til at købe mere økologi.

”Det er en stor investering for os, fordi det omfatter en tredjedel af vores samlede omsætning. Men vi kommer til at vise mange konkrete tiltag som dette for at dokumentere, at vi mener det alvorligt, når vi siger, at vi vil være verdens første supermarkedskæde, hvor økologien står for over halvdelen af salget,” siger marketingchef Lise Hørdam, Irma i en pressemeddelelse.

I den forbindelse bør det retfærdigvis nævnes, at der i udlandet findes en række økologiske dagligvarekoncepter, som ikke vil nøjes med 50 pct. økologi, så ambitionen for Irma burde nok snarere være at blive verdens første traditionelle supermarkedskæde, hvor økologiske varer bidrager med halvdelen af omsætningen.

Irma forsøgte selv i 2018 at åbne en Grøn Irma på Østerbro, hvor økologiprocenten nærmede sig 90, men kunderne var på daværende tidspunkt ikke helt klar til det rene økologiske koncept, og testbutikken fik kun en kort levetid. Men Coop-kæden vurderer i dag at det er realistisk at sigte efter et økologisk salg på 50 pct.

I dag er 33 pct. af alle de fødevarer, Irma sælger, økologiske mod landsgennemsnittet, der er under det halve, men nærmer sig 15 pct.

En del af forklaringen på Irmas store økologi-salg er ifølge Lise Hørdam det store udvalg. Det er ca. fire gang så stort som i de største discountbutikker, og Irma er hele tiden på udkig efter nye økologiske varer.

”Afgørende er, at vi kan få nye økologiske varer af høj kvalitet, som smager godt. At de er økologiske, er ikke i sig selv nok. Hverken vi eller kunderne vil gå på kompromis med kvaliteten,” siger hun.

Flere artikler fra samme sektion

Stor fremgang for Friland i første halvår

Efterspørgslen på økologisk kød fra Friland er fortsat stærk. I regnskabsårets første seks måneder har Danish Crowns datterselskab løftet omsætningen med 11 pct.

19-05-2022 3 minutter Kødproduktion

Økologer dominerer finalefeltet ved prisuddeling

Det tog otte timer for dommerjuryen at udvælge de produkter, som skal deltage i finalen ved Produktprisen 2022, og kokkene kunne bedst lide de økologiske varer.

18-05-2022 3 minutter Produktudvikling

Det er blevet dyrere at være økologisk forbruger

Økologiske fødevarer er steget i pris for første gang i seks år viser Forbrugerrådet Tænks årlige pristjek af 15 økologiske dagligvarer.

16-05-2022 2 minutter